Milo neemt binnenkort afscheid van twee grondleggers
Hans van Balkom en Arjen Beekman nemen eind 2026 afscheid van Milo. Na jarenlange toewijding gaan zij met welverdiend pensioen. Als grondleggers stonden zij aan de basis van onze organisatie.
Als pionier binnen de wereld van ondersteunde communicatie (OC) heeft Hans van Balkom Milo mede gevormd tot wie we vandaag zijn. Zijn kennis, onderzoek en visie waren van onschatbare waarde voor de ontwikkeling van het vakgebied én van Milo.
Arjen Beekman bracht ondernemerschap, bestuurservaring en organisatiekracht. Met zijn strategische blik en verbindende aanpak speelde hij een cruciale rol in de groei en professionalisering van Milo.
Samen hebben Hans en Arjen zich met hart en ziel ingezet om Milo op te bouwen tot waar we nu staan. In hun eigen bijdrage vertellen Hans en Arjen hoe zij terugkijken op hun tijd bij Milo.
Hans van Balkom: de reis van Milo gaat verder
In 2009 begon Stichting Milo klein: één hulpvraag, één behandeltraject, één hardnekkige droom. Dat mensen met een communicatief meervoudige beperking toegang zouden krijgen tot specialistische ondersteuning in communicatie — niet als extra, maar als voorwaarde voor contact, zeggenschap en deelname.
Die droom kreeg vorm. Milo groeide uit tot een gespecialiseerd assessment- en behandelcentrum, met ruim duizend trajecten, jaarlijks vele nieuwe aanmeldingen en erkenning door ZonMw als nationaal expertisecentrum. Met mijn bijzonder hoogleraarschap Ondersteunde Communicatie kon ik die ontwikkeling extra kracht geven, door praktijk, opleiding en onderzoek nadrukkelijk te verbinden.
Nu is het moment daar om mijn rol als oprichter en bedenker los te laten. Sinds mijn pensioen in 2022 ben ik gebleven om kennis, ervaring en vooral de onderscheidende Milo-visie over te dragen aan een nieuw expertiseteam. Die overdracht rond ik dit jaar af; eind december stop ik.
Ik doe dat met trots en grote dankbaarheid. Dankbaar voor de mensen en gezinnen die Milo hun vertrouwen gaven en ons leerden blijven kijken, luisteren en zoeken. Dankbaar voor alle collega’s, behandelaren, onderzoekers, opleiders, bestuurders en partners die meebouwden aan wat Milo nu is. In het bijzonder noem ik Wim Prins, die als sparringpartner mijn droom hielp toetsen aan de werkelijkheid, en Arjen Beekman, die Milo bedrijfsmatig mede uitbouwde tot een gezonde, toekomstbestendige organisatie. Gedrieën stonden we aan een uitdagend begin; gedrieën legden we het fundament voor wat nu verder groeit.
Milo zal veranderen, zoals alles wat leeft en groeit verandert. Maar de kern blijft: zoeken naar wat iemand te zeggen heeft, juist wanneer spreken niet vanzelf gaat. Zoals Milo in The Phantom Tollbooth op reis ging naar betekenis, blijft Stichting Milo deuren openen naar communicatie, ontmoeting en zeggenschap.
Ik kijk met trots terug en met vertrouwen vooruit. De droom is groter geworden dan mijzelf. Dat maakt loslaten mogelijk.
"Taal zwijgt nooit — zij wacht soms alleen op iemand die haar verstaat."
Arjen Beekman: komen, bouwen en gaan
‘Het besluit om te stoppen als bestuurder bij Milo viel mij zwaar. Milo voelt als mijn vierde kind maar de realiteit maakt dat ik ook dit kind los dien te laten om zich verder zelf te kunnen ontwikkelen. Zowel Milo als ik zijn er klaar voor. Het (werkzame) leven is - net zoals dat geldt voor onze behandeltrajecten- een periode van komen, bouwen en gaan.
Bij Milo een periode van ruim 15 jaar waarin ik met hart en ziel betekenis heb trachten te geven door de missie van Milo te praktiseren. Toegang tot Ondersteunde Communicatie voor iedereen met een communicatieve meervoudige beperking (CMB) via behandeling, opleiding en onderzoek.