Ratjetoe Radboud taalprogramma voor ouders van jonge kinderen met een visuele beperking
We hebben een trainingsboek gemaakt voor ouders en ontwikkelingsbegeleiders van kinderen met een visuele beperking. In acht stappen worden ouders begeleid in het aanleren van woordbetekenissen. De kinderen hebben geen problemen met luisteren of spreken, maar wel met het leren en begrijpen van de volledige en juiste betekenis van woorden.
Details over het onderzoek
- Onderzoekers:
- Mathijs Vervloed, Judith Stoep, Marian Bruggink en Noor van der Windt
- Universiteit:
- Radboud Universiteit Nijmegen
- Publicatiedatum:
- 2024
- Titel:
- Ratjetoe, Radboud taalprogramma voor ouders van jonge kinderen met een visuele beperking.
Waar gaat dit onderzoek over?
Jonge kinderen met een visuele beperking kunnen problemen ondervinden met het leren van de betekenis van woorden omdat ze (sommige) dingen niet kunnen zien. Bijvoorbeeld, hoe leer je wat een spiegel of een raam is, wat kleuren zijn, of hoe groot een boom is? Ze moeten vertrouwen op uitleg in taal, omdat ze het niet visueel kunnen ervaren.
Hoe is het onderzoek uitgevoerd?
Het trainingsboek begint met uitleg over hoe kinderen die slechtziend of blind zijn taal leren. Daarna geeft het in acht stappen oefeningen om de betekenis van woorden aan te leren.
In het begin leren ouders wat woordkennis en woordenschat is, het verschil tussen brede en diepe woordkennis, hoe kinderen nieuwe woorden leren en algemene manieren om de woordenschat van hun kind te vergroten. De acht stappen zijn als volgt:
- Basisvaardigheden voor communicatie en interactie
- Herkennen van communicatie en bedoelingen van en door uw kind
- Aanpassen van taal aan de beleving en niveau van uw kind
- Uiten van gedachten en emoties
- Kiezen van gespreksonderwerpen
- Spreken met begrijpelijke woorden
- Stellen van goede vragen
- Evaluatie van het programma en afsluiting
Welke conclusies komen uit dit onderzoek?
Dit is geen onderzoek, maar een boek dat uitlegt hoe je het begrip van woorden kunt vergroten bij kinderen met een visuele beperking.
Wat betekent dit voor ouders en professionals?
Dit boek helpt ouders om de taalontwikkeling van hun kind te bevorderen. Ook biedt het hulpverleners ideeën voor hun eigen aanpak en om ouders te ondersteunen.
Download het boek
Lees onze andere onderzoeken
-
Lees meer over het onderzoek Taal en communicatie in mensen die doofblind zijn.
-
Opvattingen van PABO-studenten over inclusief onderwijs in Nederland Een verkennende studie
Lees meer over het onderzoek Opvattingen van PABO-studenten over inclusief onderwijs in Nederland: een verkennende studie.
-
OASID een instrument voor de diagnostiek van autismespectrumstoornis in personen met een verstandelijke beperking en een visuele beperking of doofblindheid
Lees meer over het onderzoek OASID, een instrument voor de diagnostiek van autisme spectrum stoornissen in personen met een verstandelijke beperking en een visuele beperking of doofblindheid.