Samenwerken aan inclusief onderwijs

Bij Milo werken we samen met scholen aan inclusief onderwijs. Interactie en communicatie vormen het fundament van leren en ontwikkelen. In een inclusieve leeromgeving moet ieder kind toegang hebben tot communicatie. Met ondersteunde communicatie (OC) in de klas krijgt ieder kind de kans om mee te doen.

Visie op inclusief onderwijs

Milo roept scholen op om een visie te ontwikkelen op een inclusieve schoolcultuur, waarin (ondersteunde) communicatie een centrale rol speelt. 

Wat Milo kan betekenen

Milo heeft inmiddels meerdere scholen ondersteund in het formuleren van een visie. Samen met Milo hebben scholen plannen op maat gemaakt om ondersteunde communicatie binnen de school te versterken, passend bij de cultuur en doelgroep van de school.

Opleiden van onderwijs- en zorgprofessionals 

Onderwijs- en zorgprofessionals moeten weten hoe ze ondersteunde communicatie kunnen inzetten. Dit vraagt om bewustzijn van verschillende communicatiestijlen en vaardigheden in het gebruik van hulpmiddelen voor ondersteunde communicatie. Zo creëren we een leeromgeving waarin iedereen zich gehoord en gezien voelt en waarin iedereen kan leren en ontwikkelen. Dit vraagt om een fundamentele verandering binnen onderwijs- en zorgopleidingen. Communicatie moet de kern worden van ieder succesvol, inclusief onderwijsprogramma.

Wat Milo kan betekenen

Milo heeft inmiddels op meerdere scholen onderwijsprofessionals opgeleid tot OC-specialist (specialist op het gebied van ondersteunde communicatie). Een duurzame verandering vraagt om een door de school gedragen visie en een doordacht implementatieplan. Opleiding en training van het team is daarbij vaak essentieel. Milo ondersteunt in dit proces met deskundige begeleiding én maatwerk.