Regiocentrum Schijndel

In ons regiocentrum in Schijndel organiseren we verschillende activiteiten om ouders te ondersteunen in de communicatie met hun kind. Elke maand bieden we persoonlijke één-op-één sessies en praktische groepssessies aan in ons Communicatie Atelier. Daarnaast organiseren we zes workshops. Doe je mee? Meld je aan!

Maandelijkse sessies

Elke maand organiseren wij in ons regiocentrum in Schijndel twee verschillende sessies. Je kunt een één-op-één gesprek plannen met een OC-specialist om samen jouw specifieke vragen en uitdagingen te bespreken. Daarnaast kun je deelnemen aan onze praktische sessies in het Communicatie Atelier. In deze sessies komen ouders samen om praktisch aan de slag te gaan met ondersteunde communicatie (OC). Het is een fijne manier om ervaringen uit te wisselen en direct toepasbare adviezen te krijgen. 

Spreekuur ondersteunde communicatie

Plan een één-op-één gesprek met een OC-specialist om samen jouw specifieke vragen en uitdagingen te bespreken.

Ondersteunde communicatie

Werken in het Communicatie Atelier

Sluit aan bij een van onze praktische sessies in het Communicatie Atelier. In deze sessies komen ouders samen om praktisch aan de slag te gaan met ondersteunde communicatie.

Werken in het Communicatie Atelier

Workshops 

In ons regiocentrum in Schijndel organiseren we zes workshops rond drie thema's: ankergestuurd werken, interactief voorlezen en ondersteunde communicatie. Sommige workshops richten zich op ervaren en beleven, terwijl andere praktisch en informatief zijn. Tijdens deze workshops krijg je nieuwe inzichten en praktische handvatten om thuis aan de slag te gaan. Meld je aan en doe mee!

Ankergestuurd werken

Bij Milo werken we met ankers die aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen. Elk anker begint met een startactiviteit, waarbij het kind samen met ouders en behandelaren iets beleeft. Deze activiteit dient als basis voor vervolgactiviteiten. Kinderen bouwen gericht aan hun woordenschat door nieuwe ervaringen en begrippen te koppelen aan bekende woorden.

  • Ankergestuurd werken A

    In deze workshop gaan we aan de slag met een startactiviteit van het anker 'feest'. Samen ervaren staat centraal. Deze workshop is samen met je kind. 

  • Ankergestuurd werken B

    In deze workshop leer je hoe je met foto en film ervaringen kunt herbeleven. Je eigen verhaal staat centraal. Deze workshop is zonder je kind.

  • Ankergestuurd werken C

    In deze workshop kijken we naar activiteiten voor thuis. Hoe breid je de woordenschat uit en hoe zet je hierbij een taalactiviteitenkaart (TAK) en OC-hulpmiddel in? Deze workshop is zonder je kind. 

Interactief voorlezen

Interactief voorlezen met ondersteunde communicatie lokt initiatieven uit in de communicatie door de inzet van materialen die passen bij het boek én de inzet van verschillende vormen van ondersteunde communicatie. 

  • Interactief voorlezen A

    In deze workshop lezen we het boek van Milo en Lana ‘We vieren feest’. Samen ervaren staat centraal. We kijken hoe en waar je ondersteunde communicatie kunt invoegen. Deze workshop is samen met je kind. 

  • Interactief voorlezen B

    In deze workshop leer je wat interactief voorlezen is en hoe je dit met je kind kan doen. Hoe koppel je de ervaringen van je kind aan het verhaal in het boek? Welke materialen zorgen voor beleving en interactie? Hoe kan mijn kind initiatief nemen en meedoen? Deze workshop is zonder je kind. 

  • Interactief voorlezen C

    In deze workshop geen theorie meer. We gaan samen aan de slag om een boek interactief te maken. We kijken hoe en waar je ondersteunde communicatie kunt invoegen. We maken ondersteunde communicatie op maat voor je kind, passend bij dit boek. Deze workshop is zonder je kind. Voor deze workshop heb je bij voorkeur Interactief voorlezen B al gevolgd. 

Ondersteunde communicatie

Bij ondersteunde communicatie, ook wel OC genoemd, gaat het om het ondersteunen van communicatie. Door de persoon die niet kan praten, maar ook door de omgeving. Het gaat om samen communicatie mogelijk maken. Ondersteunde communicatie kan van alles zijn, zoals gebaren, pictogrammen, spraakknoppen, liedjes, spraakcomputers en oogbesturing. 

  • Ondersteunde communicatie A

    In deze workshop maak je kennis met ondersteunde communicatie. We gaan snuffelen en ervaren, en geven je meer informatie over ondersteunde communicatie. Deze workshop is zonder je kind. 

  • Ondersteunde communicatie B

    In deze workshop gaan we aan de slag met een communicatiepaspoort. Hoe maak je een communicatiepaspoort voor je kind? Deze workshop is zonder je kind. 

  • Ondersteunde communicatie C

    In deze workshop werken we met variërende thema's die te maken hebben met ondersteunde communicatie. Deze workshop is zonder je kind.